Navigation path

Left navigation

Additional tools

IP/08/2032

Bruselas, 18 de diciembre de 2008

La Comisión pide a los Estados miembros que apliquen con flexibilidad las normativas sobre televisión hasta que se actualice en 2009

Un año después de la entrada en vigor de una nueva Directiva de la UE destinada a liberalizar las normas sobre televisión y eliminar las restricciones anticuadas y burocráticas sobre los servicios de televisión digital por Internet, el vídeo a la carta y la televisión móvil en Europa, los Estados miembros de la UE han logrado pocos avances en la adaptación de las normativas nacionales. Solo Rumanía ha aplicado a fondo las nuevas normas de la UE sobre medios audiovisuales que entraron en vigor el 19 de diciembre de 2007 (IP/07/1809). La Directiva de servicios de medios audiovisuales de la UE, adoptada por el Parlamento Europeo y el Consejo de Ministros de la UE a propuesta de la Comisión (IP/05/1573) adaptó a la era digital las antiguas normas comunitarias sobre la radiodifusión televisiva tradicional y su nueva generación de servicios de televisión y asimilados. Los otros veintiséis Estados miembros están en fase de incorporación de las nuevas normas sobre el sector audiovisual europeo al Derecho nacional, para lo cual tienen hasta diciembre de 2009. Para entonces, la UE deberá contar con un mercado único para todos los servicios de medios audiovisuales que proporcionará seguridad jurídica a las empresas y una programación más diversa y de mayor calidad para los espectadores.

«Las nuevas normas de la UE ofrecen una oportunidad para crear un mercado único de cara a la era digital, por lo que animo a los Estados miembros a aplicarlas rápidamente y de manera flexible de modo que los productores, los organismos de radiodifusión y los telespectadores se beneficien de ellas cuanto antes», señaló Viviane Reding, Comisaria de la Sociedad de la Información y los Medios de Comunicación de la UE. «Hemos actualizado las normas de la UE sobre televisión debido a la rapidez de los cambios tecnológicos y a la necesidad de reforzar la competitividad de la industria audiovisual europea. Para los Estados miembros esto representa una ocasión de suprimir restricciones anticuadas, de consolidar la corregulación y la autorregulación, especialmente en cuanto a la publicidad, de consolidar el derecho a la información y de promover la calidad y la diversidad. Sin embargo, me preocupa que algunos Estados miembros parecen ver las nuevas normas como una excusa para aumentar la burocracia. Por nuestro lado hemos creado una normativa europea mejor; espero que los Estados miembros hagan lo mismo a nivel nacional.»

Transcurrida la mitad del plazo de dos años del que disponen los Estados miembros para aplicar la nueva normativa de la UE sobre servicios de televisión y asimilados, como la televisión a la carta o la televisión móvil, solo Rumania ha incorporado ya la Directiva de servicios de medios audiovisuales a su ordenamiento nacional. (Véase en el anexo la situación en cada uno de los 27 Estados miembros).

El 25 de noviembre, Rumanía adoptó un nuevo decreto que modifica su ley audiovisual de 2002 para introducir los cambios derivados de la nueva Directiva de la UE. Rumanía ha hecho uso de todas las opciones de liberalización ofrecidas por la Directiva, incluida la colocación de productos. La Comisión comprobará si tal modificación lleva íntegramente a la práctica la Directiva de la UE de 2007 en cuanto le sea notificada oficialmente.

Los otros veintiséis Estados miembros de la UE, así como los países del Espacio Económico Europeo (Islandia, Noruega y Liechtenstein) y los países candidatos (Croacia, la Antigua República Yugoslava de Macedonia y Turquía) están aún elaborando las nuevas normativas. El progreso es lento en muchos Estados miembros: algunos Gobiernos todavía no han celebrado consultas públicas con las partes interesadas sobre cómo deberá aplicarse en su país la normativa comunitaria (Alemania, Dinamarca, Eslovaquia, Eslovenia, España e Italia). En algunos Estados miembros, los proyectos de las nuevas normativas están listos para seguir los procedimientos parlamentarios a principios del próximo año (Bélgica, Chequia, Finlandia, Irlanda, Letonia, Países Bajos y Portugal).

Luxemburgo ha indicado que ya ha aplicado parte de las nuevas normas, especialmente las referentes a la publicidad. Austria seguirá en enero.

En Francia se presentó el mes pasado un anteproyecto de ley a la Asamblea Nacional. La ley revisada podría ser adoptada a principios del próximo año por las dos cámaras del Parlamento francés. El proyecto de ley francés otorga al regulador independiente (Conseil Supérieur de l'Audiovisuel) el poder de regular la colocación de productos.

Las nuevas normas de la UE facilitan el acceso de los productores y los proveedores de programas de televisión a la financiación mediante nuevas formas de publicidad audiovisual como publicidad en pantalla dividida o colocación de productos, que se permiten en todos los programas excepto las noticias, los documentales y los programas infantiles. Los organismos de radiodifusión podrán interrumpir programas más fácilmente gracias a la supresión de la anterior norma que imponía un plazo de veinte minutos entre cada interrupción de publicidad. Las nuevas normas de la UE tienen como objetivo consolidar la televisión y la industria audiovisual europeas reduciendo la reglamentación y creando un espacio sin fronteras en igualdad de condiciones para los servicios de medios audiovisuales.

Contexto

El 13 de diciembre de 2005, la Comisión propuso revisar la Directiva sobre televisión sin fronteras para atender a los importantes avances que se han producido en las tecnologías y el mercado de los servicios audiovisuales (IP/05/1573, MEMO/06/208). El 9 de marzo de 2007, la Comisión adoptó una propuesta actualizada para modernizar el proyecto de Directiva de servicios de medios audiovisuales (IP/07/311) que preparara el camino para este pronto acuerdo en su segunda lectura por el Parlamento Europeo y el Consejo (MEMO/07/206). El Parlamento Europeo aprobó la posición común del Consejo y la Directiva entró en vigor el 18 de diciembre de 2007.

La Directiva puede consultarse en:

http://ec.europa.eu/avpolicy/reg/avms/index_en.htm

MEMO/08/803
Annex:

State of play on the implementation of the new Directive in EU Member States

Country
Implementation has started
Legislative draft presented to Parliament
Parliament
has adopted implementing legislation
Implementing legislation
in force
Belgium
(French Community)
Draft decree to be approved by French Community government by the end of the year. Opinion of the State Council (Conseil d'Etat) received on 26 November.
No
-
-
Belgium (Flemish Community)
Draft decree approved by the Flemish Community government. Flemish government approved the new draft media decree 2009 on 5 December.2008. Opinion of the State Council (Raad van State) received on 10 September.
Yes, 8 December 2008
No
-
Belgium (German Community)
Draft decree in preparation. Must be submitted to the State Council in March 2009.
No
-
-
Bulgaria
Consultations ongoing. First administrative draft expected beginning 2009.
No
-
-
Czech Republic
Draft legislation prepared by Ministry of Culture and submitted for consultations. Draft legislation should then be submitted to Government. Expected to be presented to Parliament in March/April 2009.
No
-
-
Denmark
Draft law being elaborated. Working group set-up. Public consultation to be prepared and draft bill expected to be sent to Parliament in October 2009.
No
-
-
Germany
Draft legislation being prepared by Bund + Länder Governments, public consultation expected for first half 2009. First administrative draft expected in February 2009.
No
-
-
Ireland
Some questions already addressed in the broadcasting bill, 2nd part to be transposed by Governmental regulation to be finalised by summer 2009.
Yes, 1st part (e.g. co-/self-regulation, unhealthy food advertising)
No
-
Estonia
Pre-legislative public consultation finished, draft legislation being prepared and expected to be submitted to Parliament by end of 2009.
No
-
-
Greece
Public consultation ended on 15 December 2008. A working group is preparing a draft law.
No
-
-
Spain
Draft legislation has been prepared but not yet published. Expected to be presented to the Government on 31 March 2009.
No
-
-
France
Public consultation in March 2008. Draft law published and approved by the National Assembly. Adoption by Senate expected in early 2009. Rules on TV advertising will be adopted by Governmental Decree following a public consultation.
Yes, in November.
No
-
Italy
Draft law authorising government to adopt a decree law under discussion in the Parliament. Public consultation in 2009 envisaged.
No
-
-
Cyprus
Public consultation will start in early 2009. First administrative draft bill should be published for public consultation in January 2009 and then sent to Parliament in June 2009.
No
-
-
Latvia
In November 2007 Parliament mandated broadcasting Council to prepare draft bill for Parliament by end 2008.
No
-
-
Lithuania
Working group set up. A conference took place on 4 December. Plan to submit the draft bill to Parliament in spring 2009.
No
-
-
Luxembourg
Amending TV advertising rules adopted. Draft legislation is in preparation concerning other rules.
No
-
-
Hungary
Draft legislation has been published. Two public consultations: the first in 2007 on general concepts; the second on the draft text in November-December 2008. Draft bill expected to be presented to Parliament first half 2009.
No
-
-
Malta
Public consultations conducted; draft amendments to existing law expected to be presented to the ministry by the end of January 2009.
No
-
-
Netherlands
Draft law approved by Government and submitted for opinion to the State Council. Will then be submitted to the Parliament for approval.
No
-
-
Austria
Legislation concerning TV advertising rules presented to Parliament and should be in force by February 2009. Draft legislation concerning the other rules expected to be published in March 2009.
Yes, draft legislation on television advertising presented to Parliament on 27/11/2008, but not for other rules.
-
-
Poland
Public consultation carried out between July and September 2008, expert group is about to finalise the guiding rules for the draft law. Draft bill planned to be submitted to Parliament in July 2009.
No
-
-
Portugal
Draft law being elaborated. Consultation on draft law planned in January 2009. Final draft law expected in spring 2009.
No
-
-
Romania
Completed
Government Decree adopted on 25th November for modification and completion of Audiovisual law No 504/2002.
Not required.
Yes
Slovenia
Working group created but no public consultation launched yet.
No
-
-
Slovakia
Working group established in September 2008, draft to be finalised end of March, public consultation to take place April-May 2009.
No
-
-
Finland
Following limited public consultation, a working group prepared and published a draft legislation, which is expected to be put to public consultation and then presented to Parliament in March 2009.
No
-
-
Sweden
A commission of enquiry has been charged with the preparation of a legislative proposal. This proposal was presented to the Minister of Culture on Dec 15 and was published for public consultation immediately afterwards. Government proposal is expected in late Spring 2009.
No
-
-
United Kingdom
Several consultations have taken place the results of which are being currently analysed. Draft law expected in spring.
No
No
-


Side Bar

My account

Manage your searches and email notifications


Help us improve our website